Шлях до наукових відкриттів починається з інтелектуальних конкурсів

Ядерна енергетика сьогодні є стратегічною галуззю багатьох національних економік і має потужні перспективи до розвитку. Сучасна молодь бере активну участь у цьому процесі. Яскраве тому підтвердження – щорічний Всеукраїнський конкурс рефератів «Ядерна енергія і світ», який проводить ГО «Українське ядерне товариство» (УкрЯТ). Учасники конкурсу демонструють потужні знання у сфері ядерної енергії та роблять перші кроки до професії майбутнього.

Першокурсник Жовтоводського промислового фахового коледжу Дніпровського національного університету імені Олеся Гончара Захар Літус став фіналістом Всеукраїнського конкурсу рефератів 2024 року. Про свій досвід написання наукової роботи, участь у престижному конкурсі та плани на майбутнє юний науковець розповів представництву відокремленого підрозділу УкрЯТ на базі ДП «СхідГЗК».

Головне – обрати цікаву тему

Родом Захар з Донеччини. 10 класів він закінчив у Новоселівській школі. Рятуючись від війни, переїхав до Жовтих Вод і вступив до промислового фахового коледжу. «Тут інший ніж в школі підхід до викладання, - обґрунтовує свій вибір Захар, – ми відчуваємо себе більш самостійними і свідомими у ставленні до навчання. Та й стипендія є приємним бонусом».

Пропозиція взяти участь у Всеукраїнському конкурсі рефератів надійшла до коледжу від відокремленого підрозділу УкрЯТ на базі ДП «СхідГЗК». Вчитель фізики та астрономії закладу Наталія Данилейченко запропонувала хлопцю спробувати свої сили. І він одразу погодився, оскільки цікавився фізикою поза межами навчальної програми.

«Найскладніше завдання – обрати тему і знайти однодумця, – говорить пані Наталія. – Спочатку ми хотіли пов’язати роботу з історією фізики, але згодом вирішили зупинитися на трековому детекторі та дифузійній камері. Обрали формат науково-дослідницької роботи. Така робота значно цікавіша».

 

Замість Дня вчителя святкували День науки

Для Захара Літуса це був перший досвід науково-дослідницької роботи, тому у неї він поринув з головою. В підручниках фізики дослід, який він разом з вчителем фізики вирішив поставити, не описаний. Багато інформації довелося шукати в мережі інтернет. Пошук теоретичного матеріалу зайняв чимало часу. Після опрацювання теорії перейшли до практики. На цьому етапі розпочалося найцікавіше.

«Трековий детектор – це камера, за допомогою якої можна спостерігати за зарядженими частинками, - розповідає юний дослідник. – Для проведення експерименту ми власноруч створили необхідний пристрій. Всі матеріали замовили через інтернет – прозорий резервуар на кшталт акваріуму, сухий лід та інше.Важливу роль відігравав час, оскільки лід (його температура – мінус 73 градуси за шкалою Цельсія) швидко випаровується. Максимально швидко потрібно було використати його властивості. Працював у щільних рукавичках через низьку температуру всередині резервуара».

«Проведення експерименту припало на День вчителя, - долучається до розмови Наталія Данилейченко. – Зібралися у коледжі ми пізнім вечором, щоб забезпечити головну умову експерименту – повну темряву.Резервуар підсвічували ліхтариком лише з однієї сторони. Спочатку нічого не відбувалося, деякий час ми провели в дуже напруженому стані. Та ось градієнт температур почав робити свою справу, і Захар вигукнув: «Я бачу ці треки!» Нас обох переповнювали емоції. Місяці підготовки і кілька секунд спостереження за яскравими треками заряджених частинок, які схожі на ниточки, що світиться. Не кожен у своєму житті може побачити таку картину. Тому це було неперевершено з емоційного боку. Все фіксувалося на фото і відео. Нам потрібен був радіоактивний зразок, і ми його отримали. Ось так, замість Дня вчителя святкували у кабінеті фізики День науки.

Цю роботу ми можемо демонструвати студентам коледжу, коли вони вивчають ядерну фізику в розрізі теорії елементарних частинок. Одна справа прочитати параграф у підручнику, а інша - подивитися, як це відбувається на практиці. Отже, вважаємо себе причетними до теоретичних процесів, які відбуваються в ядерній фізиці».

 

Участь у конкурсі – це хороший досвід

Захист конкурсних робіт відбувався в онлайн-форматі: десять хвилин відводилося для доповіді, і стільки ж часу – для відповідей на запитання членів журі. Загальна атмосфера була дуже доброзичливою. Один з членів журі навіть позаздрив хлопцю і сказав: «Якби мені фізику так в школі викладали, я б досяг більших результатів».

Захар не посів призового місця, втім став фіналістом конкурсу. Але він не розчарувався та має намір і надалі брати активну участь в інтелектуальних проєктах: «Участь в конкурсах - це хороший досвід, це дуже цікаво. Навіть заради емоцій це варто було зробити. До того ж, приємно отримати цінні подарунки. Єдине, чого мені не вистачило, це живого спілкування з учасниками конкурсу. Зануритися в таку потужну наукову спільноту наживо - то це зовсім інші відчуття».

«Дуже потужний конкурс, - підтримує студента Наталія Данилейченко. – В Жовтих Водах є ліцеї з високим рівнем викладанням фізики, тому раджу вчителям та ліцеїстам долучатися до такої наукової роботи. Головне – почати, а далі з’явиться бажання продовжити. Саме в такий спосіб і відшліфовується майстерність. Це ми із Захаром можемо констатувати з власного досвіду. Не всі випускники ліцеїв підуть в сферу ІТ, тому участь в таких наукових заходах корисна і в плані профорієнтації.

До речі, запрошую випускників 9-х та 11-х класів, хто бачить себе в економіці, електроенергетиці, будівництві, комп’ютерних технологіях в машинобудуванні, продовжити навчання в нашому коледжі. Тут разом із профільною загальною середньою освітою вони отримують ще й фахову підготовку молодших бакалаврів. А потім продовжують навчання у вищих навчальних закладах. Зараз дуже перспективний напрямок – атомна енергетика, а ми якраз готуємо фахівців, які можуть в ній розвиватися».

 

Довідково

Всеукраїнський конкурс рефератів «Ядерна енергія і світ» проводиться щороку з метою поглиблення та популяризації знань про ядерну енергетику, ядерну фізику та підтримки обдарованої молоді.

Співорганізаторами конкурсу є ГО «Українське ядерне товариство» та АТ «НАЕК «Енергоатом» за участю та підтримки профільних закладів вищої освіти, українських АЕС та підприємств ядерної і суміжних галузей.

Учасниками конкурсу можуть стати учні старшої школи (9 – 11 класів), ліцеїв, гімназій, студенти професійно-технічних училищ та коледжів.

На конкурс приймаються роботи у формі реферату або науково-дослідницької роботи.

Конкурс проходить у два етапи: відбірковий та фінальний.

Переможці конкурсу нагороджуються цінними призами, грамотами, всі учасники отримують пам’ятні подарунки.

Розділ: